Самотни
майки |
||
Обща
характеристика
Самотните майки представляват
обособена социална общност, числяща се
кьм т.нар. рискови социални групи. Самотната
майка е лице, отглеждащо самостоятелно
своето дете /деца/ в отсьствие на своя
брачен парньор, за което са налице
обективни обстоятелства: ·
загуба/смьрт на сьпруга; ·
раздяла, развод; ·
дьлготрайна загуба на
трудоспособност у сьпруга.
Групата на самотните майки по своята
сьщност представлява непълно семейство,
при което има висока степен на социален
риск (социална изолация, безработица,
бедност). Така например около10% от всички
бедни в нашата страна са самотни майки.
Налице са редица характеристики за
социална защита на този рисков социален
контингент. Едни от най-сьществените
трудности на самотните майки са
свьрзани с отглеждането и вьзпитанието
на техните деца, като материалните
проблеми вземат превес.Основните
фактори за това могат да се класифицират
в две групи: ·
недостатъчни финансови приходи
от труд и издръжки, висока степен на риск
от безработица, практикуване на
нископлатени трудови дейности; ·
изключително малко лично време,
тъй като тези майки в 80% от случаите
отглеждат смостоятелно децата си или с
минимална помощ от свои роднини, близки
и упълномощени за
това лица. В
следствие на всичко това майката се
подлага на изключителни лишения и
компромиси.
Доказано е, че здравният статус на
отглежданите от самотни майки деца е
занижен, така че освен социалните
рискове като цяло не бива да се
подценяват и здравните рискове,
свързани с този контингент.
От демографска гледна точка групата на
майките, отглеждащи самостоятелно
своите деца се поделя на: 1.
Изоставени от брачния партньор жени
/след юридически развод/. 2.
Майки, отглеждащи своето дете /деца/ от
извънбрачно раждане. 3.
Овдовели жени.
Първата група се влияе изключително
много от нивото на бракоразводимост в
България, което е със сравнително високи
показатели- 4.0% или 322502 д. разведени,
отчетено през последното преброяване-
2001година /НСИ, Преброяване на
населението и жилищният фонд в България,
2001г./ За разлика от предходното
преброяване през 1992г. нивото на
бракоразводимост се е повишило с 25% или
около 80 хил. повече разведени. Всичко
това се отразява пряко и върху
повишавнето на броя на самотните
еднородителски семейства, като броя на
самотните майки за посочения период се е
повишил с около 1/3, което е изключително
тревожен факт.
Показателите за извънбрачни раждания в
нашата страна са едни от най-високите за
Европа. За периода от Втората световна
война до днес извънбрачната раждаемост
се е повишила с около 10 пъти. Спецификата
на ,,българската извънбрачна раждаемост”се
състои във факта, че единият от
родителите (в 90% това е мъжът) има пасивно
отношение към отглеждането на детето /децата/.
Поради това се акумулират значителен
брой майки, самостоятелно отглеждащи
своите деца. Значителен е и фактът, че
при голяма част от извънбрачните
раждания единият от родителите /бащата/
е неизвестен. Раждането на извънбрачно
дете представлява личностна драма, но и
изключително тревожен социален проблем.
При проведените анкетни проучвания е
установено, че около 3/4 от майките на
извънбрачно дете имат намерения да
оставят детето си за осиновяване или в
домовете ,,Майка и дете”. Останалата
част попадат в групата на самотните
майки.
Общността на овдовелите жени, също
представлява интерес, тъй като техните
деца се развиват в непълна семейна среда,
както при гореспоменатите групи. Голяма
част от овдовелите жени изпитват
трудностите на самотното майчинство-
финансови неблагополучия, липса на
брачна опора, трудности при
възпитанието на децата. В най-неблагоприятно
социлно положение са ранно овдовелите
жени-майки, за които е необходимо
отговорно отношение от страна на
държавата и обществото като цяло. Общият
брой на овдовелите жени- майки през
последните 10 години бележи непрекъснато
увеличение. Рискове
и мерки за защита на самотните майки
Един от показателите за ефективност
и демократичност на държавните
институции е степента на развитие на
социална защита на рисковите социални
общности. В Бьлгария действа нормативна
уредба и специализирани институции за
защита на изпадналите в неравностойно
положение социални групи, в това число и
самотните майки. Висш орган за защита
представлява Министерство на труда и
социалната политика. Като целева група
самотните майки присьстват в
Националния план за борба с бедността и
социалната изолация, 2005-2006 г., където са
указани мерките и приоритетите относно
самотното майчинство. Въпреки
прилагането на специализирана социална
политика,тези мерки понякога показват
пьлна неадекватност по отношение на
разглежданата общност.Причини за това
са недостатьчна „гьвкавост” на
нормативната уредба и бюрократични
пречки пред заинтересованите от
получаването на специална помощ-майки.
Главните проблеми обаче се коренят в
социално-икономическия преход,
осъществяван у нас, който постави
социално отговорните институции пред
коренно различни предизвикатества и
непознати на обществото явления в
периода преди демократичните промени у
нас. Изграденият преди 1990 г. социален
модел беше вече остарял и неадекватен
при новите социално-икономически
реалности. Това постави неравностойните
соиални групи, в това число и самотните
майки в неблагпориятна позиция и те „поеха”
основните трудности на прехода в нашата
страна.
Необходими са активни и компетентни
действия, както от страна на държавата,
така и от създадените неправителствени
организации, както и по- добрата
кординация на техните дейности като: ·
акции за защита на работещите и
самотни майки; ·
сътрудничество с други
неправителствени организации за защита
на самотните майки и техните деца.
Пълноправното обществено положение на
самотните майки трябва да се превърне в
приоритет на социално- отговорните
институции, за да растат техните деца в
социална равнопоставеност, защото те са
част от бъдещето на България.
АВТОР: Любомир Найденов-магистър, специалист „Управление на човешките ресурси”, 2006 г. |
||